Постійне представництво України при відділенні ООН та інших міжнародних організаціях у Женеві

Київ 04:15

Міжнародний союз електрозв’язку

Міжнародний союз електрозв’язку (МСЕ) – спеціалізована установа ООН у сфері глобального електрозв’язку, покликана здійснювати законодавчі, управлінські, виконавчі та консультативні функції, надавати технічну підтримку, розробляти стандарти і правила у сфері електрозв’язку та формулювати рекомендації, спрямовані на активізацію розвитку телекомунікацій та підвищення якості послуг.

Заснована в м. Париж 17 травня 1865 року під назвою «Міжнародний телеграфний союз» після підписання 20 європейськими державами першої міжнародної конвенції по телеграфії. В 1932 р. перейменована на Міжнародний союз електрозв’язку (International Telecommunication Union) на мадридській міжнародній конференції з телекомунікацій.

На сьогодні до складу МСЕ входить 193 держави – члена, більше ніж 800 організацій приватного сектора і академічних установ, зокрема, компанії – виробники телекомунікаційного устаткування, розробники технічних засобів і програмного забезпечення, мережеві оператори, а також регіональні телекомунікаційні організації.

МСЕ здійснює свою діяльність у трьох основних областях, організованих за відповідними секторами, робота яких здійснюється через відповідні конференції та збори:

  • Сектор радіозв'язку (ITU-R) здійснює координацію широкого і постійно зростаючого діапазону послуг радіозв'язку, а також управляє на міжнародному рівні використанням радіочастотного спектру і супутникових орбіт;
  • Сектор стандартизації електрозв'язку (ITU-Т) є відповідальним за розробку стандартів для електронних комунікацій;
  • Сектор розвитку електрозв’язку (ITU-D) надає допомогу у розвитку інформаційно-комунікаційної інфраструктури і послуг, розвитку людського потенціалу і новітніх технологій.

Вищою ланкою організаційного управління ITUслужить Повноважна конференція (ПК, PlenipotentiaryConference), яка скликається один раз на чотири роки, та визначає стратегічні рішення, пов'язані з напрямами діяльності і структурою організації, проводяться вибори керівного складу організації (Генерального секретаря, його заступника та директорів згаданих секторів), а також формується, шляхом голосування, виконавчий орган – Рада МСЕ (Council), що здійснює виконання намічених конференцією завдань і засідає один раз на рік у період між сесіями ПК. Найвищим органом управління кожного сектора є всесвітня конференція відповідної (для даного сектора) тематичної спрямованості.

Генеральним секретарем МСЕ є представник Китаю Хоулінь Чжао (2019-2022 рр.), якого було переобрано на цю посаду у ході Повноважної конференції МСЕ (29 жовтня - 16 листопада 2018 р., м. Дубай, ОАЕ).

Україна є членом МСЕ з 7 травня 1947 року. Нові Статут і Конвенція МСЕ, прийняті у 1992 році, ратифіковані ЗУ від 15.07.1994 р. №116/94-ВР. Відповідно до постанови КМУ від 13.09.2002 № 1371 «Про порядок участі центральних органів виконавчої влади у діяльності міжнародних організацій, членом яких є Україна» Адміністрація ДССЗЗІ спільно з МЗС та НКРЗІ відповідає за виконання зобов’язань України у МСЕ.

Основною метою співробітництва України у рамках МСЕ залишається вдосконалення та раціональне використання інформаційно-комунікаційної інфраструктури, а також долання «цифрового розриву» в телекомунікаційних технологіях на національному та міжнародному рівнях. Супутньою метою співпраці з МСЕ залишається спільна діяльність з розробки та використання відкритих, функціонально сумісних, недискримінаційних міжнародних стандартів, що визначаються споживчим попитом.

Важливого значення для України також набуває діяльність дослідних комісій МСЕ, яка охоплює сферу технічного прогресу і міжнародної стандартизації в області мовлення, а також споріднених йому аудіовізуальних та мультимедійних застосувань, заснованих на використанні радіотехнологій. На сьогодні робота національних делегацій зосереджується на питаннях подальшого технічного прогресу телевізійного, звукового та мультимедійного мовлення, створення нових методів цифрової обробки, передавання та відтворення аудіовізуальної інформації, прогресу методів оцінки якості аудіовізуальної інформації, планування частотно-територіального ресурсу для наземних та супутникових мовленнєвих служб, використання нових підходів до стиснення аудіовізуальної інформації для подальшого підвищення ефективності її обробки та передачі.

З початку незаконної анексії Автономної Республіки Крим Російською Федерацією у березні 2014 р., РФ почала використовувати частоти, які закріплені за Україною згідно регіональних угод “GE75”, “GE84”, “GE06”, “ST61”, що є порушенням згаданих документів та суперечить Статуту МСЕ й Міжнародному довідковому частотному реєстру МСЕ. 

У цьому зв’язку варто відзначити підтримку МСЕ територіальної цілісності України, його відмову в передачі частотного ресурсу України в АРК Російській Федерації, визнання порушення РФ Статуту МСЕ й ряду його регламентних документів та публічні висловлювання Генерального секретаря МСЕ з цього приводу, зокрема, в рамках Повноважної конференції МСЕ (листопад 2014 р.). Відповідні зусилля, спрямовані на усунення згаданих порушень з боку РФ, докладалися також під час Всесвітньої конференції радіозв’язку-2015, що відбулась в Женеві у листопаді 2015 р., в рамках якої, зокрема, розглядалися питання частотного розподілу.Водночас, наразі в організації відсутні практика та дієві механізми для вирішення подібних спорів.